Vertrouwenscontactpersoon

Woensdag 20 maart 2024 werd een samenwerkingsintentie ondertekend voor een vertrouwenscontactpersoon (vcp). Kelly Heitlager-van Bree en Antoine Janssen zijn vanaf heden de vertrouwenscontactpersonen voor BSV Limburgia, SV Brunssum, SV Langeberg, RKVV de Leeuw en de Parkstad Futsal League.

Een vertrouwenspersoon, wat is dat?
Een vertrouwenspersoon is ons geval een vrijwilliger waar je naartoe kunt om grensoverschrijdend gedrag te bespreken. Deze vcp is door de besturen van bovenstaande voetbalverenigingen aangesteld in deze samenwerking. Beide vcp’s zijn bereikbaar voor iedereen die betrokken is bij één van de vijf verenigingen. Het Centrum voor Veilige Sport Nederland is aanjager van deze landelijke ontwikkeling voor een vcp.

Wat voor onderwerpen kan de vcp oppakken?
De vcp kan binnen de vereniging een rol spelen bij het onder de aandacht brengen van verschillende thema’s rondom grensoverschrijdend gedrag. Denk hierbij aan pesten of het gevoel hebben dat je wordt buitengesloten. En bijvoorbeeld ook als iemand steeds agressief tegen je doet, of iemand iets van je wilt wat jij niet wilt, als iemand dingen tegen je zegt waardoor je je schaamt, boos, verdrietig of verlegen wordt.

Hoe zit het dan met de rol van trainers?
Uiteraard kun je deze onderwerpen ook met hen bespreken. Alleen kan het dus zijn dat je met zaken loopt waardoor je niet lekker kunt sporten binnen je vereniging. Dit kan soms zo spannend zijn dat je niet naar je trainer, je ouders of het bestuur durft te gaan. Op deze momenten, kun je naar de vcp.

Hoe vertrouwelijk werkt zo’n vcp nu eigenlijk?
Eigenlijk kun je met deze persoon alles bespreken zonder dat dit naar buiten gaat. Alleen als het heel erg is dan zal de vertrouwenspersonen dat misschien wel moeten melden, bijvoorbeeld bij de politie. Dit zal in gevallen voorkomen als er sprake is van aanranding, verkrachting of zoiets dergelijks. De vcp’s werken onafhankelijk. Dat betekent dat ze altijd onderzoeken hoe de situatie precies in elkaar zit, zonder een kant te kiezen. Dus als jij er voor kiest om naar Kelly of Antoine te gaan, zullen zij altijd naar jouw verhaal luisteren. Het gaat uiteraard om jouw welbevinden.

Je kunt uiteraard ook naar de vcp gaan voor een goed gesprek, om advies te krijgen of om je hart te luchten.

Hoe kom ik in contact met de vcp?
Je kunt een e-mail sturen, bellen of een appje sturen. Hieronder vind je de gegevens van beide vcp’s om met hen in contact te komen.

Kelly van Bree - Heitlager
[email protected] | 06 – 13 30 34 38